پزشكان نیز مانند سایر صاحبان مشاغل باید بابت درآمدهایی كه كسب می‌كنند مالیات پرداخت كنند ولی با توجه به اینكه این قشر به دلایل فرار مالیاتی اقدام به پرداخت مالیات خود نمی‌كردند بسیار مورد توجه سازمان مالیاتی قرار گرفت و از این رو سازمان با آماده كردن زیرساخت‌هایی امكان اخذ مالیات بهتر را فراهم كرده است.

 
ما در ادامه این مقاله از آقای مالیات قصد داریم درباره نحوه محاسبه مالیات پزشكان، معافیت مالیاتی پزشکان، چگونگی انجام تكالیف قانونی پزشکان و جرایم مالیاتی آن‌ها صحبت کنیم پس همراه ما باشید.
نحوه محاسبه مالیات پزشکان
از نظر قانون مالیات‌های مستقیم فرقی بین انواع مختلف پزشكان مانند پزشك عمومی‌ و پزشك متخصص از نظر پرداخت مالیات وجود ندارد و صرفا راجع به مالیات پزشكانی كه به صورت مستقل فعالیت دارند، پزشكان استخدام شده در مراكز درمانی و پزشكان دارای قرارداد با مركز درمانی پرداخته كه هر كدام شرایط و تكالیف مالیاتی متفاوتی خواهند داشت که در زیر توضیحات کاملی در مورد نحوه محاسبه مالیات پزشکان هر مورد صحبت می‌کنیم.
مالیات پزشكانی كه به صورت مستقل فعالیت دارند!
از نظر سازمان مالیاتی كلیه صاحبان مشاغل از جمله پزشكان كه به فعالیتی اشتغال دارند طبق آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم به سه گروه اول، دوم و سوم مالیاتی تقسیم بندی می‌شوند كه هركدام تكالیف مالیاتی متفاوتی دارند كه در ذیل به اختصار در باب این 3 گروه اشاره می‌شود.
گروه دوم صاحبان مشاغل
 
این گروه نیز بر اساس میزان فروش و مالیات قطعی شده خود كه مبالغ آن كمتر از گروه اول می‌باشد باید اظهارنامه مالیاتی را مشابه گروه اول ارسال كنند و برای هر ماه گزارشی از كلیه درآمدها و هزینه‌های خود را ثبت كنند و یك گزارش سالانه نیز تهیه كنند و به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل دهند.
 
گروه سوم صاحبان مشاغل
 
گروه سوم صاحبان مشاغلی هستند كه در گروه اول و دوم قرار ندارند ولی ارسال اظهارنامه مالیاتی و تهیه گزارش سالانه درآمد و هزینه‌ها و ارائه آن از جمله وظایف آن‌ها می‌باشند. نكته‌ای كه جالب به نظر می‌آید این است در زمانی كه كلیه صاحبان مشاغل مانند پزشكان پرونده مالیاتی خود را تشكیل دادند در گروه 3 قرار می‌گیرند و تا 2 سال باید تكالیف این گروه كه كمتر از گروه‌های دیگر است را انجام بدهند.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مالیات مشاغل مقاله: نحوه محاسبه مالیات مشاغل را مطالعه کنید.
مالیات پزشكان استخدام شده در مراكز درمانی
این پزشكان اعم از پزشك عمومی ‌یا پزشك متخصص كه تحت استخدام مراكز درمانی و بیمارستان‌ها و غیره مشغول به فعالیتی هستند، تكالیف خاصی ندارند و صرفا مراكز درمانی دولتی و یا خصوصی باید قرارداد استخدامی‌با پزشكان منعقد کرده،‌ حقوق و مزایای ماهیانه پرداخت كنند، بیمه كاركرد آن‌ها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت كنند و مالیات حقوق آن‌ها را طبق ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم كه مبلغ مربوطه در قانون بودجه هر سال تعیین می‌گردد، محاسبه و فیش آن را به اداره امور مالیاتی واریز كنند.
 
به طور مثال در سال 1400 تا مبلغ 480،000،000 ریال كه شخص حقوق دریافت كند مالیاتی تعلق نخواهد گرفت و برای این مبلغ بالاتر طبق نرخ‌های تعیین شده باید مالیات محاسبه گردد و تا پایان ماه بعد شناسایی حقوق، فیش مربوطه پرداخت گردد و در صورت عدم پرداخت مراكز درمانی باید طبق ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم جریمه بپردازند.
 
اگر نسبت به مالیات پزشکان تشخیصی خود از سمت سازمان امور مالیاتی اعتراض دارید، برای اعتراض به مالیات می‌توانید از نمونه متن اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی استفاده کنید.
كلام آخر
ما در این مقاله آقای مالیات راجع به مالیات پزشكان اعم از پزشك عمومی‌ و متخصص صحبت كردیم كه اگر تحت استخدام بخش دولتی یا خصوصی باشند چه شرایط و تكالیفی دارند و اگر پزشك قراردادی به صورت مشاركتی یا غیر مشاركتی با بیمارستان‌ها و مراكز درمانی به فعالیت مشغول باشند چه تاثیری در محاسبه مالیات مربوطه و تكالیف مربوطه خواهد داشت.ا
 
اگر در مورد مالیات پزشکان، انواع مالیات پزشکان و نحوه محاسبه مالیات پزشکان سوال دارید در قسمت کامنت‌ها از مشاورین متخصص مجموعه آقای مالیات بپرسید.